biznes 

Co zmienia czyste biuro?

Nie ma pracodawcy, który nie zważałby na wydajność w pracy. Każdemu zależy na tym, by wydajność pracowników była jak największa. To kwestia wręcz kluczowa. Dlatego właśnie często pracownicy zasypywani są nowymi regulacjami, ustaleniami czy doświadczają co jakiś czas całkowitej reorganizacji swojej pracy. Wszystko w imię wydajności. I nie można się temu dziwić. W tej walce o lepszą wydajność pracy nie warto zapominać też o kwestiach, które pozornie mogą wydawać się zupełnie nieważne – na przykład o kwestii czystości w biurze.

Dlaczego czystość w biurze ma znaczenie?

Odpowiadając na pytanie – dlaczego czystość w biurze ma znaczenie? – warto skupić się na kilku kwestiach. Nie ma sensu ich hierarchizować od najważniejszej do najmniej ważnej. Wszystkie te kwestie są bowiem równie ważne i żadnej z nich nie można zaniedbać. Skoro podjęty już został temat wydajności – warto zacząć od niego. Psychologowie od lat są zgodni co do tego, że w uporządkowanym biurze wzrasta wydajność pracy. Wszystko z powodu dystraktorów. Dystraktory to rzeczy, które odwracają uwagę. W nieuporządkowanym biurze, w miejscu, w którym panuje bałagan dystraktorów jest zwyczajnie więcej. W takich warunkach dużo trudniej o skupienie się na poprawnym wykonywaniu swoich obowiązków. Czyste biuro automatycznie oznacza mniej dystraktorów.

Logiczną koleją rzeczy jest więc stwierdzenie, że w czystym biurze dużo łatwiej jest o utrzymanie stałego, wysokiego poziomu skupienia. W dodatku psychologowie są zgodni również co do innej, równie ważnej rzeczy. Jeżeli pomieszczenie jest czyste – ludzie, którzy w nim przebywają są zwyczajnie milsi i uprzejmi. Na ludzkie umysły bowiem dobrze wpływa uporządkowane otoczenie. A przecież każdy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że praca w miłej atmosferze doskonale wpływa na wydajność wszystkich pracowników. Jeżeli do pracy miło się przychodzi – również praca przychodzi dużo łatwiej i naturalniej. Warto mieć to na uwadze.
Kolejną kwestią, która powinna zostać podniesiona jest kwestia relaksu pracownika. W końcu nikt nie może ciągle i bez przerwy pracować. W wysprzątanym pomieszczeniu dużo łatwiej jest o relaks. W końcu firmy sprzątające dbają nie tylko o przestrzeń, w której się pracuje. Dbają również o czystość w pomieszczeniach jadalnych, kuchni, łazience czy o porządek w specjalnych pokojach do relaksu, które coraz częściej pojawiają się w firmach i korporacjach. Nie chodzi nawet o względy natury czysto higienicznej – choć higiena też jest przecież niesamowicie istotna. Jednak jeżeli chodzi o relaks – badania przeprowadzone w tym obszarze jasno mówią, że w pomieszczeniach czystych i takich, w których pachnie ładnie – relaks przychodzi człowiekowi szybciej, bo mózg odpoczywa szybciej. W końcu potrzeba przebywania w pomieszczeniach, które spełniają normy higieniczne oraz, tak ważne przecież, standardy estetyczne jest dla każdego człowieka bardzo ważne.


Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę jest zdrowie pracownika. Nie da się ukryć w brudnych pomieszczeniach trudniej zachować dobry stan zdrowia. Wystarczy wspomnieć tylko o alergenach, które unoszą się w powietrzu, gdy pomieszczenie jest brudne. Jednak alergeny i spowodowane nimi problemy – bóle głowy, gardła czy katar – to tylko wierzchołek góry lodowej. Regularne sprzątanie biura ogranicza też rozwój i pojawienie się groźnych bakterii czy wirusów – o które przecież stosunkowo łatwo na przykład w łazienkach czy kuchniach, zwłaszcza jeżeli nie są regularnie sprzątane. W rezultacie w wysprzątanym biurze mniej jest czynników chorobotwórczych, więc pracownicy mniej czasu spędzają na zwolnieniach lekarskich. To wszystko doskonale wpływa na zwiększoną wydajność pracowników.

Warto dbać o czystość

Doskonale więc widać jak bardzo czystość w miejscu pracy jest ważna i jak mocno wpływa na właściwie każdy aspekt pracy, ze szczególnym uwzględnieniem wydajności pracowników. Warto również zdawać sobie sprawę, że same przepisy BHP właściwie wymagają czystości, bo praca odbywać może się jedynie w czystych pomieszczeniach.

Related posts

Leave a Comment